2020. jún 08.

De tényleg ne

írta: pistibacsi
De tényleg ne

június 9. kedd

Ne lopj! (2Móz 20, 15)

Ne keresse senki a maga javát, hanem a másét! (1Kor 10, 24)

nyuszi.jpg

kép forrása: https://www.plupetstore.com/cashmere-lop.html

Van, aki mindig csak a más javát keresi. Ja, amúgy a képről: beírtam a keresőbe azt, hogy „lop”, és ezt adta ki. Egy cuki nyuszit. Na ne már.

Ja, a hétfői igék annyira szépek voltak, hogy megint csak azt tudtam volna írni róluk, hogy "no comment". Az meg már egyszer el lett sütve.

Egyáltalán van, aki lop? Mármint a cuki nyuszin kívül? Szóval ez nem is annyira egyértelmű. Mert a bibliai parancsolatok többsége eléggé adja magát. Ölni, azaz életet kioltani, egyértelműen gáz. Egy jól működő párkapcsolatba belebarmolni szintén. Másról rosszat hazudni nemkülönben. Felesleges felsorolni az összeset, pláne helytelen sorrendben.

A lopás viszont azt feltételezi, hogy létezik ilyen fogalom, mint „tulajdon”. Enyém, tied... Teccikérteni. Lármát szüle, meg ilyesmi.

Mert az oké, hogy a fülem, a szemem, a kezem, a lábam, a szívem, a gyomrom, a fejem, meg még sok más hozzám tartozik. De mitől tartozik hozzám mondjuk egy dárda? Mert én faragtam, pattintottam, kötöztem, finomítottam, kezemhez igazítottam, stb. Ja, ha csak úgy nem.

De mitől lesz enyém mondjuk egy köbméternyi sótömb, vagy egy négyzetkilométernyi talaj? Én találtam? Én művelem? Vannak legitimációs modellek. Oké, értem én, hogy az élethez szerencse is kell, és nem lehet mindig mindenkinek mindenben egyenlően osztozni, meg azt is értem, hogy azé a föld, aki megműveli.

De mitől lesz enyém mondjuk egy ló? Manapság erre megvan a magyarázat. Azért, mert fizettem érte másfél millát vazz. Ja? És a ló is tudja, hogy a tiéd? Meg azt is tudja, hogy előtte másvalakié volt? Csak mert mellesleg élő és érző lényről van szó, nem egy dárdáról, amit te csináltál, vagy egy köbméter sóról, amit te találtál. Még csak nem egy egy darabka földről, amit te ásol fel és ültetsz bele.

Oké, a házad a tiéd, mert te építetted, vagy megvetted valakitől méltányos összegért. De egy palota, vagy egy kacsalábon forgó kastély mitől a tiéd? Tony Stark vagy netán? Aki eleve jó hátszéllel indult, de saját érdemekkel bíró háborús veterán, feltaláló zseni és szuperhős is egyben?

És a gyár? Az istenadta gyár? Te vagy talán Richter Gedeon, aki árva gyerekként kezdted, de mivel szorgalmas és jó tanuló voltál, és rátetted az életedet a vegyészetre meg a gyógyításra, mellesleg feltaláltad közben a Kalmopyrint is, hogy aztán a Dunába lőjenek fasza gyerekek?

Vagy kifejlesztettél egy különleges kohászati eljárást, amelynek eredményeként kemény és rugalmas fémalkatrészeket lehet készíteni kombájntól repülőgépig bármihez?

Honnan van gyárad? Honnan van szállodaláncod? Honnan van ilyen olyan amolyan holdingod és erőműved meg több műemlékké nyilvánított kastélyod? Honnan vannak lovardáid? Honnan van erdőd, hegyed, tavad, rabszolgahadad? Te faragtad, mert ügyes voltál? Te találtad, mert szerencsés voltál? Te műveled, mert szorgalmas vagy?

Tudod mit? Keresd inkább a magad javát. De a másét semmiképpen se így.

 

 

 

 

Szólj hozzá