2011. jún 05.

Zsír Light

írta: pistibacsi
Zsír Light

Ismert tény, hogy a nagy felfedezések egy jelentős része véletlen szerencsének köszönhető. a zsír light feltalálása is ezek közé tartozik. Nyilván sokan szoktak készíteni egyben párolt és zsírjára sütött húsból hidegtálakat. Nagymamámtól megtanultam, hogy a vékonyra szeletelt húsokkal megpakolt, saját zsírjával megkent kenyérnél alig van finomabb. Lehet egyben sütni baromfi végtagokat, ám ha sertéshúsból - tarjából, karajból, combból vagy lapockából, de akár csont nélküli bőrös csülökből - készül az étek, két lehetősége van a szakácsnak. Vagy egészben párolja a nagyobb - akár egykilós - darabot, vagy kisebb darabokra vágva történik a párolás és sütés. Legutóbb egy kb 70-80 dekás comb került a kezeim közé. Mangalica zsírban, csupán a legegyszerűbb sertésfűszerezést (fekete bors, őrölt kömény, fokhagyma) alkalmazva pároltam egészben, majd félig felemelt fedő mellett egy kicsit tovább párologtattam a saját levéből, ami lehetett volna akár fehér bor is, de ez esetben maradtam a csapvíznél, és a vége felé vöröshagymát és egy paradicsomot aprítottam bele. Amikor már majdnem sercegett, levettem a tűzről, a húst vékonyan felszeltem, a meleg zsírba pedig mokkáskanálnyi pirospaprikát kevertem. A hússzeleteket visszahelyeztem egy esztétikus tálkába, szépen egymás mellé sorjázva őket, a fűszerezett zsírt pedig ráöntöttem. Nem tart az ilyesmi sokáig, mert ha az ember nem egyedül él egy háztartásban, könnyen észreveszik, hogy ehető az anyag. a zsírból és a kocsonyás, hagymás, fűszeres szaftból viszont néha marad egy kicsi. Nos, ezt alaposan összekeverve, egy kevés mustárral ízesítve kapjuk a címben említett "zsír-light"-ot, amely kenyérre kenve, citromos teával kiváló reggeli. Természetesen nagymamámtól azt is megtanultam annak idején, hogy ha az elkészült pecsenyét egy az egyben, zsírral, kocsonyás szafttal és hússal együtt ledaráljuk, és megbolondítjuk további fűszerekkel, valamint mustárral, akkor kitűnő pástétomot nyerhetünk, amelyből szintúgy nem szokott túl sok maradni a macskáknak. Kis adagokban lefagyasztva akár kellemes meglepetést is okozhatunk vele két héttel későbbi önmagunknak.

(a mellékelt kép nem netről letöltött illusztráció, hanem hiteles fotófelvétel a szenzációs "zsír-light" találmány maradékáról)

 

Szólj hozzá

kaja táplálkozás étel zsír sertés egészséges light